Jak zaplanować własny ślub i nie zwariować? – 5 zasad spokojnego planowania ślubu i wesela

z Brak komentarzy

Stało się. W końcu podjęliście decyzję, że chcielibyście zawrzeć związek małżeński – sakramentalny bądź urzędowy – what ever. Byliście na kilku (kilkunastu) ślubach rodziny bądź znajomych i zawsze coś Wam nie pasowało, coś byście zrobili inaczej.

Od czego zacząć? Co jest najważniejsze? Kogo słuchać?

Zobaczcie 5 zasad spokojnego procesu planowania.

planowanie ślubu i wesela, harmonogram przygotowań do ślubu i wesela

1. Kasa musi się zgadzać – ustalcie budżet

Organizacja przyjęcia weselnego to w wielu przypadkach niemały wydatek finansowy. Bez względu na to, kto pokrywa koszty: czy wyłącznie Wy, czy też partycypują w nich rodzice, powinniście – jeszcze na samym początku – określić, w jakich ramach finansowych się poruszacie. Wcześniej warto zrobić małe rozeznanie rynku i dowiedzieć się, ile kosztują poszczególne usługi weselne. Przygotowanie wstępnego budżetu pozwoli Wam trzymać finanse w ryzach i planować wydatki w czasie.

Niejednokrotnie Narzeczeni czują dyskomfort na samą myśl o rozmawianiu o pieniądzach z przyszłymi teściami. Pamiętajcie, że nie musicie tego robić w szóstkę przy niedzielnym obiedzie. Każde z Was może oddzielnie porozmawiać ze swoimi rodzicami i zaplanować wydatki weselne, a potem – już we dwójkę – przygotować wspólny budżet.

2. Wszystko na czas – podzielcie się zadaniami

Spiszcie wszystkie zadania, które przychodzą Wam do głowy, podzielcie je na mniejsze czynności, określcie czas, kiedy powinniście to zrobić i przypiszcie im osoby odpowiedzialne za ich realizację albo skorzystajcie z mojego harmonogramu, który możecie pobrać, zapisując się na mój newsletter. Harmonogram ten został przewidziany na 12 miesięcy przygotowań i zawiera wszystkie ślubne zadania wraz z optymalnymi terminami ich realizacji.

Harmonogram przygotowań do ślubu i wesela by Lets marry!
Harmonogram przygotowań do ślubu i wesela

Bardzo ważne jest, abyście dzieląc zadania, uwzględnili własne predyspozycje oraz zaangażowali osoby, które chcą Wam pomóc. Co to właściwie znaczy? Często zdarza się tak, że świadkowa albo mama proponują, że mogą nam w czymś pomóc, ale my – drogie Dziewczyny – nie korzystamy z tej pomocy, myśląc że same zrobimy to lepiej albo że nadużyjemy czyjejś uprzejmości. Tymczasem zarówno dla mamy jak i dla naszej siostry lub przyjaciółki będzie prawdopodobnie (jeśli same to proponują) dużym zaszczytem, gdy będą mogły nam w czymś pomóc. Wystarczy tylko na początku zastanowić się, w czym mogłyby nam pomóc i dać im odpowiednie wskazówki. Przykładowo, mamy na ogół świetnie odnajdują się podczas konsultacji menu, degustacji tortu czy wyborze win. Mogą być też odpowiedzialne za indywidualizację liturgii (wybór czytań, psalmów, modlitwa wiernych). Natomiast siostra czy przyjaciółka może z powodzeniem zamówić upominki dla gości, zadbać o wystrój świątyni, zorganizować wieczór panieński, odebrać bukiety od florystki w dniu ślubu czy też przygotować „koszyczki ratunkowe”.

3. Spójność – wybierzcie miejsce pasujące do stylu uroczystości

Każda z nas ma jakieś określone wyobrażenie miejsca, w którym chciałaby żeby odbyło się jej wesele. Czasami jest to bardzo konkretny obraz (łącznie z rodzajem tkaniny na obrusy), częściej tylko określone elementy, np. wiemy że chcemy drewniany parkiet, ale najczęściej przyszłe Panny Młode wiedzą tylko i aż to, jaki dany obiekt ma mieć klimat, np. że ma być elegancko, przytulnie, swobodnie lub wytwornie. I właśnie od myślenia o klimacie uroczystości powinniście zacząć – jak chcecie się czuć? Jak chcecie, żeby czuli się Wasi goście? Jeśli odpowiecie sobie na te pytania, pozostanie Wam „tylko” skomponować spójnie wszystkie elementy, a wybierając je powinniście myśleć, czy to pasuje do klimatu Waszej uroczystości.

Pierwszym i najważniejszym wyborem jest obiekt weselny i to on często definiuje styl uroczystości. Jeśli zdecydowaliście się na jakieś miejsce oznacza to, że z wielu powodów Wam ono odpowiada i podoba Wam się jego atmosfera. Myśląc o pozostałych elementach, powinniście mieć przed oczami miejsce, w którym wszystkie te elementy będą „występować”.

Przykładowo, na miejsce uroczystości wybraliście rustykalną stodołę – urzekła Was jej prostota i chcecie, aby Wasi goście czuli się swobodnie. W takim przypadku suknia Panny Młodej powinna być dziewczęca, lekka i zwiewna, Pan Młody powinien postawić na casualowy garnitur, Panna Młoda może zrezygnować z klasycznych szpilek, bukiety na stołach mogą mieć nieregularne kształty, świadkowa może mieć letnią sukienkę przed kolano, a perkusista występować w białej polówce. Wiecie, o co chodzi?

4. Nie wszyscy muszą być na weselu – zamknijcie listę gości

Lista gości weselnych to często źródło pierwszych różnic zdań przy planowaniu wesela. Na ogół 100 osób na weselu wydaje się sporą liczbą, ale gdy przychodzi do spisania imion i nazwisk okazuje się, że 100 osób to zaledwie 25 par na stronę Młodej i Młodego. To nie jest dużo. Dlatego przygotujcie listę gości jeszcze zanim wybierzecie się oglądać obiekty, bo zwykle na początku Pary Młode myślą, że będą miały 120 osób a potem okazuje się, że jest ich 180. Dla obiektu jest to spora różnica. Im szybciej przygotujecie i zamkniecie listę gości tym lepiej dla Waszego wesela i Waszych rodzinnych relacji. Pamiętajcie przy tym, że to Wasza uroczystość, ale rodzice są na ogół współgospodarzami i mogą mieć „swoich gości”. Weźcie też pod uwagę, że istnieją różne formy zaproszeń:

a)   zaproszenie na ślub i wesele:

  • zaproszenie pary
  • zaproszenie jednej osoby
  • zaproszenie z osobą towarzyszącą
  • zaproszenie rodzinne (z dziećmi)

b)   zaproszenie na sam ślub

c)   zawiadomienie o ceremonii

Wszystkie warianty są możliwe i możecie nimi manewrować w zależności od budżetu, możliwości obiektu i od relacji łączących Was z gośćmi.

Harmonogram przygotowań do ślubu i wesela

5.  Plan doskonały - rozpiszcie scenariusz dnia ślubu

Scenariusz dnia ślubu to nic innego jak plik, w którym rozpisujecie, co się po kolei dzieje. Zaczynacie od przygotowań: wizyty u fryzjera, godzin makijaży, ubierania się Panny Młodej, błogosławieństwa. Określacie pożądany czas przybycia pod kościół/ urząd, ustalacie kiedy i gdzie odbędą się życzenia, pierwszy toast, wejście na salę, godziny posiłków, pierwszego tańca, atrakcji weselnych, w tym podziękowań, tortu i oczepin. Gotowy scenariusz powinniście rozesłać do kluczowych wykonawców, czyli obiektu weselnego, zespołu lub dja oraz fotografa i operatora video oraz poprosić ich o uwagi. W ten sposób przygotowany scenariusz przekazujecie pozostałym usługodawcom oraz kluczowym gościom: rodzicom, świadkom, rodzeństwu. Pamiętajcie też, aby scenariusz dnia ślubu zawierał numery telefonu do usługodawców i kluczowych gości. W dniu ślubu odpowiedź na pytanie „ale kto ma telefon do kierowcy?” może być warta miliony 😉

Tak naprawdę nie jest istotne, czy macie 2 lata, rok czy pół roku na przygotowania. Ważne jest to, jaką metodę pracy przyjmiecie tak, aby nie czuć się przytłoczoną i zestresowaną a w dniu ślubu być autentycznie radosną, czego Wam z całego serca życzę.